Adviseur in het Zonnetje: Chris Baars, Directeur van Enven
Chris werkt sinds drie maanden als directeur bij Enven en voelt zich als een vis in het water. Enven is namelijk een scale-up: “een bedrijf met een bewezen concept wat je groter wilt maken”, aldus Chris. Toch is Chris ook niet onbekend met de andere twee uitersten van het spectrum: grote corporates en kleine start-ups. Afkomstig uit de telecomwereld heeft hij ervaring op zak bij bedrijven als KPN, Vodafone en Siemens.
Snel Groeien
Maar werken bij zulke grote bedrijven betekent omringd zijn door meer mensen en meer politiek. “Dat vind ik ook leuk, maar ik was gewoon een keer toe aan wat anders,” verklaart Chris. Vanuit een behoefte om meer aan het roer te staan, komt Chris terecht bij verschillende kleinere bedrijven. Impact maken, dat dreef hem toen al.
Maar wat is er nou zo leuk aan werken bij een scale-up? Chris legt uit: “Ik wil graag meer impact en wat meer effect veroorzaken. De echte start-up met de vraag ‘gaat het lukken?’ is niet helemaal mijn ding. Negen van de tien start-ups lukken gewoon niet. Dat vind ik in scale-ups leuker, omdat je een bewezen concept hebt wat je groter wilt maken. En als ik naar een bedrijf toe ga kijk ik ook altijd naar de schaalbaarheid.” De leukste uitdaging bij Enven voor Chris? “Kun je door die machine sneller te laten draaien ook automatisch meer omzet gaan maken? En of je dat nou één keer of duizend keer doet, als het effect op de kosten minimaal is dan is het dus heel erg schaalbaar. En dat vind ik leuk. Dus snel professionaliseren: door toevoegen van ervaring en de juiste mensen er een succes van maken.”
Geen Status Quo, Maar Klanten Uitdagen
Omringd door bedrijven in de energielabel-dienstverlening onderscheidt Enven zich door middel van drie core values: sociaal, duurzaam en klantgerichtheid. Die klantgerichtheid vertaalt zich in het uitdagen van een klant. Chris licht toe: “Dus niet blind een opdracht uitvoeren. We denken altijd even even na: ‘hmm, wat is hier nou nog meer uit te halen voor de klant?’. Zo zijn er bijvoorbeeld aanbestedingen geweest waarbij we gevraagd werden om een x-aantal grote volumes energielabels af te geven. Daar zijn we geëindigd in een project waarbij we klanten helpen te verduurzamen, in plaats van dat we de status quo bevestigen. Want een energielabel afgeven dat kan iedereen met een BRL-certificering. Dat extra doen en echt aangeven waar de verbeterkansen zitten voor het object, dat is waar je je in kunt onderscheiden.”
Duurzaam Ondernemen
Eén van Enven’s core values is ‘duurzaam’. “Elke beslissing die wij nemen in het bedrijf, toetsen wij aan de impact op onze omgeving en de aarde. En dat wil dus niet zeggen dat we altijd de meest milieuvriendelijke oplossing kiezen, mensen verwarren dat vaak. Dat geeft wel aan: je kunt heel erg duurzaam zijn zonder automatisch altijd voor de meest duurzame oplossing te kiezen,” aldus Chris. Want de meest duurzame oplossing is niet altijd geschikt. “Wij moesten bijvoorbeeld een hele vloot nieuwe auto’s bestellen. Tja, dat zijn geen elektrische auto’s geworden terwijl we dat als eerste in onze businesscase hebben staan: wat is de impact op de planeet? Maar als het negatieve effect zo zwaar weegt op de rest van ons bedrijf, dan is het nu niet het geschikte moment om automatisch voor die meest duurzame optie te kiezen. Dus alles wat we doen toetsen we aan die duurzaamheids-meetlat. Echter, we kiezen niet altijd voor de meest milieuvriendelijke oplossing,” verklaart Chris. Want het is altijd zoeken naar de balans tussen planet en profit.
Zelf Werknemers Opleiden
“Er zijn heel veel goede adviesbureau’s in de markt. Maar ik denk dat we allemaal kampen met het feit dat we moeilijk aan goede mensen kunnen komen. We hebben een hele tijd geprobeerd om gecertificeerde mensen aan te nemen, maar dat lukt natuurlijk niet,” geeft Chris toe. Dus Enven leidt mensen op met hun eigen Enven Academy. Zodra de opleiding is afgerond, biedt Enven een definitieve baan aan. Voorwaarde? Chris: “Ze moeten wel op onze core-values matchen en goede hersens hebben.” De voormalig beroepsgroep maakt dan minder uit. “Tijdens het opleidingstraject krijgen ze van ons al gewoon hun salaris, horen ze al bij ons bedrijf. En daarmee kunnen we een hele hoge kwaliteit garanderen en zijn mensen toch wel loyaal naar ons bedrijf toe, omdat ze bij ons blijven. Dat kan ook iemand zijn van 45 die altijd heeft gewerkt als automonteur, die hebben we ook. En diegene is opeens klaar als automonteur en wil iets duurzaams gaan doen. Maar ja, ga dan maar eens naar school op die leeftijd naast je job. Nou, dan bieden wij ze de kans om dat te doen: betaald, als onderdeel van ons bedrijf,” legt Chris uit.
Toekomstvisies
Als het op de toekomst van de gebouwde omgeving aankomt, gelooft Chris heilig in circulariteit. Chris: “Niet alleen de energie wordt meer circulair, ook elk gebouw wordt steeds meer zelfvoorzienend. Je ziet het nu al: als een gebouw wordt neergezet wordt er bij het ontwerp al nagedacht over het ontwerp en hoe het over 50 jaar weer afgebroken en hergebruikt kan worden. Hergebruiken zonder verlies aan kwaliteit in waarde van de gebruikte materialen, en dat is weer 100% circulair.”
Tussen 2018 en 2019 werkte Chris als strategisch adviseur bij het Nationaal Duurzaamheids Instituut van het Global Sustainable Enterprise System. “Tja, dat zie je daar natuurlijk ook: de consument pikt het gewoon niet meer om niet te weten wat er in de hele keten van een bedrijf gebeurt. En dat is ook een demografisch ding. Ik heb een zoon van 11 en je ziet dat zijn generatie al veel meer bezig is met hoe we omgaan met de aarde. Dan zal zijn lichting die eraan komt misschien nog wel veel extremer zijn. En dan moet je je dus afvragen of die klimaatdoelen voor 2050 wel ambitieus genoeg zijn.”
En ambitieus is Chris ook als het op Enven aankomt. “Ons bedrijf is in de laatste drie maanden in omvang verdubbeld. Er werken nu al twee keer zoveel mensen als toen ik binnenkwam. Wij verwachten het komende jaar nog eens vier kier zo groot te worden. Over twaalf maanden willen we dus heel graag een landelijke dekkende organisatie hebben staan met een superhoge klanttevredenheid,” aldus Chris. En hoe past dit dan in de klimaatdoelen? Chris: “Door de uitdaging om te verduurzamen continu bij de klant neer te leggen als er gevraagd wordt ‘kun je dit energielabel even voor me bevestigen’, geloof ik dat we als adviesbureaus echt waarde kunnen toevoegen aan de verduurzaming van ons vastgoedportfolio in Nederland.”
Start jouw vergelijking
Van gecertificeerde adviseurs op prijs, levertijd en beoordeling.